2006:351 4:e kap

Diskussionen om huruvida vi vill ta reda på Knyttets kön på ultraljudet på tisdag fortsatte idag. Jag är som sagt sugen på att veta men Anna vägrar. 

Bläddrade lite på spindelnätet för att se om det fanns någon 5-minuters PowePointkurs i barnmorskeri som man kunde använda sig av om det av någon anledning skulle vara så att landstinget i Örebro har som policy att inte berätta även om barnmorskan ser eller anar könet (har förstått att det finns den policyn runt om i landet).
Hittade ingen Powerpoint men däremot hittade jag en lagtext på Statens Medicin-etiska råd som jag pluggade in. I lagen 2006:351 4:e kapitlet står att barnmorskan är tvungen att berätta om denne råkar se könet under undersökningen (som görs av helt andra skäl än att bestämma könet, som t ex att möta längden för att kunna bestämma när utploppandet ska ske). 
Hoppas nästan att det uppstår en diskussion med BM om just könsbestämningen, typ
- Ja, jag ser tydligt vilket kön det är men vi har som policy här att inte berätta
Volley, smash, nätrullare. Fifteen love...

I övrigt har det inte hänt så mycket spännande idag mer än att vädret har varit underbart och att min mobil fortsätter att krångla, missar samtal som inte syns i displayen, bara i "Missade samtal" -listan. 

Jo, förresten. Satte upp fler lysrörsarmaturer i garaget så att jag har bra ljus när jag ska slipa o lacka om båten i vinter. Blev görljust o bra...

Ny dag på jobbet i morgon. Ska se till att boka upp lite kunder i Göteborgsområdet. Kanske till o med hälsa på min gamle farmor på vägen förbi Falkenberg...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0